Tuesday, March 3, 2009

terminologi

Beberapa terminologi pasaran saham yang menarik serta maksudnya:



Abandonment
Perlakuan atau Perbuatan menyerah terhadap sesuatu tuntutan, faedah, atau aset tertentu. Membenarkan penarikan diri daripada 'forward contract' yang dibuat untuk pembelian
sekuriti boleh dihantar.

Abatement
Satu pengurangan dalam jumlah pencukaian yang dihadapi oleh seorang individu atau syarikat, termasuk pengurangan cukai, penurunan dalam penalti-penalti, atau tarikh rebet.

Accretion
Pertumbuhan aset melalui tambahan atau pengembangan. Biasanya merujuk kepada penyisihan bond, ia menggambarkan pengumpulan nilai sehingga kematangan.

Arbitration
Satu perbicaraan tidak rasmi mengenai satu pertikaian. Pertikaian itu diadili oleh sekumpulan orang (umumnya tiga) siapa telah dipilih oleh satu buah panel adil. Sekiranya satu keputusan telah dicapai, tiada proses rayuan seterusnya dibenarkan.

Backlog
Jumlah nilai hasil jualan yang perlu dipenuhi dalam tempoh tertentu. Angka ini digunakan terutamanya dalam industri pembuatan. Peningkatan atau pengurangan dalam satu tunggakan menunjukkan hala tuju dan masa depan syarikat, jualan dan pendapatan.

Bailout
Satu situasi di mana suatu perniagaan, individu atau kerajaan menawarkan wang untuk satu perniagaan yang terjejas dengan tujuan menghalang timbulnya masalah daripada kejatuhan perniagaan. Bantuan kewangan untuk menyelamat peniagaan boleh dalam bentuk pinjaman-pinjaman, bon-bon, pasung atau wang tunai. bantuan kewangan ini mungkin atau tidaklah perlukan pembayaran balik.

Bond
Satu hutang pelaburan di mana satu pelabur meminjamkan wang untuk satu entiti (korporat atau kerajaan) yang meminjam dana-dana untuk satu jangka masa pada satu kadar faedah tetap.


Boilerplate
Penyeragaman dalam satu dokumentasi struktur dan bahasa yang dibenarkan. ini mendorong
kepada pemprosesan bagi dokumen- dokumen yang lebih cepat dan efisien, ia biasa digunakan
dalam kontrak-kontrak, prospektus dan indentures.


Caisse Populaire
Sebuah koperasi, anggota dimiliki oleh institusi kewangan yang memenuhi peranan-peranan perbankan tradisional serta pelbagai aktiviti seperti pinjaman, insurans, urusan pelaburan.

Coiled market
Sebuah pasaran yang dipercayai berpotensi untuk membuat perpindahan hala yang kukuh. Ideanya ialah sekiranya satu pasaran patut diterajui dalam satu hala tertentu berdasarkan asas-asasnya tetapi telah mencelah masuk arah lain, ia akan mengakibatkan satu perpindahan dalam bidang yang baru, menjadikan syarikat lebih teguh.

Collateralization
satu perlakuan dimana peminjam mencagarkan sesuatu aset untuk pemberi pinjaman dalam keadaan bahawa sekiranya peminjam itu mungkir pada pembayaran pinjaman asetnya akan dirampas atau disitar.

Cult stock
Satu pengelasan saham- saham yang mempunyai pelabur yang agak besar, walaupun syarikat tersebut menpunyai dasar yang tidak penting. Lazimnya, pelabur-pelabur adalah tertarik pada potensi syarikat mulanya dan mengumpulkan jawatan-jawatan dalam spekulasi yang potensinya akan dipenuhi, menjanjikan pelabur dengan pulangan yang lumayan.

Defunct
Keadaan sebuah syarikat, sama ada didagangkan secara terbuka atau swasta, yang telah muflis dan dihentikan . Jika syarikat adalah didagangkan secara terbuka, ia akan dibuang senarai dari pertukaran saham, dan sahamnya akan tidak bernilai,

Decimalization
Proses mengubah harga perdagangan sekuriti itu daripada pecahan ke decimals

End Loan
Satu pinjaman tetap dan jangka panjang yang dilakukan untuk membayar pinjaman pembinaan jangka pendek atau bentuk lain bagi pembiayaan sementara.

Equivolume
Satu carta perbandingan harga dengan jumlah jualan, diplotkan sekali sebagai sebuah data. Paksi y mewakili tempoh jualan dan paksi x mewakili jumlah saham yang dijual beli dalam satu tempoh masa.

Forward contract
Satu transaksi pasaran tunai di mana penyampaian bagi komoditi ditunda sehingga selepas kontrak telah dihasilkan. harga berkenaan perdagangan diputuskan pada tarikh permulaan biarpun penyampaian adalah dibuat pada masa akan dating.

Forbearance
Satu penangguhan pembayaran pinjaman, yang dibenarkan oleh pemberi pinjaman atau pemiutang dalam satu jangka masa tertentu. Ini bertujuan untuk memberi peminjam masa untuk membayar balik tunggakan dan pembayaran lewat.

Gray Market
Sebuah pasaran tidak rasmi di mana saham yang bakal dipasarkan dibeli dan dijual sebelum saham tersebut pasarkan secara rasmi untuk dagangan pada bursa saham.

Hedge Clause
Satu peruntukan termasuk dalam bercetak laporan kewangan yang melindungi pengarang, atau penulis-penulis, menentang sebarang tanggungjawab untuk sebarang kesilapan-kesilapan, pengecualian-pengecualian, atau terlepas pandangan dibendung di dalam laporan.

Incubated fund
Sebuah dana yang ditawarkan secara sulit kepada syarikat apabila ia mula diwujudkan. Pelabur-pelabur bagi dana biasanya merupakan kakitangan bersekutu dengan dana dan ahli-ahli keluarga mereka.

Lease Payments
Satu butir garis di bawah hutang jangka panjang sedang satu kunci kira-kira yang menunjukkan nilai cukai pembayaran pajakan akan datang.

Mean Return
Dalam analisis sekuriti, ia adalah nilai jangkaan, pulangan bagi pelaburan mengandungi satu portfolio. Ia adalah turut dikenali sebagai "pulangan dijangka". Dalam pembelanjawanan modal, ia adalah nilai min taburan kebarangkalian pulangan munasabah.

Nominal
Kadar yang tidak tersusun, perubahan pada nilai. Jenis ukuran ini sering mencerminkan keadaan semasa, seperti harga semasa sebuah kereta, dan tidak membuat pelarasan-pelarasan untuk faktor seperti kebermusiman atau inflasi.

Quick Ratio
Satu penunjuk kepada jangka pendek syarikat. Quick ration mengukur keupayaan syarikat untuk mencapai kepastian jangka pendek dengan asset yang bernilai, bagi memperbaiki kedudukan syarikat.

Reassessment
Proses penentu semula nilai harta atau tanah untuk tujuan cukai.

Reflation
Satu dasar kewangan, direka untuk memperluaskan satu output negara dan mengawal kesan deflasi. Dasar reflasi boleh merangkumi pengurangan cukai, mengubah bekalan wang dan merendahkan kadar-kadar faedah.

Tangible Cost
Satu kos berdasar kepada sumber yang dikenal pasti atau aset. Kos-kos ketara mewakili perbelanjaan daripada benda-benda seperti membeli bahan-bahan, membayar kakitangan atau menyewa peralatan

Unweighted Index
Satu aritmetik mudah atau geometrik purata digunakan bagi mengira indeks-indeks saham. pemberat yang sama diletakkan pada setiap saham. Disebabkan saham tersebut mempunyai nilai pemberat yang sama maka prestasi saham tersebut tidak akan mempunyai kesan dramatik pada indeks keseluruhan.

Value Trap
saham yang telah mengalami susut nilai harga yang besar dan tersilap angap sebagai satu saham bernilai.

Wet Loan
Satu gadai janji di mana wang diperolehi sebelum kesemua dokumentasi dikehendaki siap. Pinjaman basah membenarkan peminjam untuk membeli harta dengan mudah dan cepat, dengan membenarkan transaksi tersebut sebelum dokumentasi dilengkapkan.

Yield Curve
Satu garisan yang diplotkan mewakili kadar-kadar faedah, pada satu ketika. Bon mempunyai persamaan kualiti kredit, hanya berbeza dari segi kematangan tarikh-tarikh. Yield repot yang biasa dibuat adalah perbandingan untuk masa 3 bulan, 2tahun, 5 tahun dan 30 tahun berkenaan hutang kebendaan.

Zero Balance Account
Satu Akaun cek yang dibuat, di mana satu keseimbangan sifar dikekalkan secara automatik dengan memindahkan wang daripada akaun induk dalam satu amaun yang cukup besar untuk melangsaikan cek yang dikeluarkan.

No comments:

Post a Comment